Waar je op moet letten bij nearshore en offshore softwareontwikkeling

Laatst merkte een klant op “Offshore softwareontwikkeling, dat is een hoop gedoe zeker”. De aanleiding was dat we het hadden over mijn achtergrond en mijn ervaring met offshore kwam daarbij ter sprake. Ik ben twee periodes betrokken geweest bij offshore software bouw, de eerste periode vanuit een sales sturende rol over verschillende klanten en projecten heen met teams in Nepal (Javra), de tweede periode met name als Product Owner met de focus op het creëren van waarde voor één product met een team in Vietnam (Sunbytes). Het leek me wel aardig daar een blog post over te schrijven.

Ik kan dus putten uit deze twee ervaringen om op die opmerking in te gaan en hieronder tref je dan ook mijn observaties:

Wat mag je verwachten?

Het outsourcen van werk naar lagelonenlanden is al zo oud als de weg naar Rome. Van de bedrijven die je hiermee kunnen helpen mag je verwachten dat ze gepokt en gemazeld zijn. Voor jou kan het offshore avontuur betrekkelijk nieuw zijn, voor hun is het dagelijkse kost. Dus, ben je van plan voor het eerst een samenwerking aan te gaan, stel vooral veel vragen over het proces, het vakmanschap en raadpleeg referenties. Je mag vakwerk verwachten.

Cultuur

Natuurlijk is onze cultuur anders dan die in bijvoorbeeld Nepal en Vietnam (ik laat de voor de hand liggende vaak flauwe voorbeelden even achterwege). Dat moet je vooral gaan ervaren en eraan proeven, door veel en vaak met het offshore team te communiceren, en als je budget het toelaat op bezoek te gaan. Dan leer je elkaar echt beter begrijpen.

Vakmanschap en context

Het niveau van vakmanschap, ervaring en context is anders dan een team in Nederland, stel dat een offshore team jouw applicatie gaat onderhouden dan heb je uiteraard te maken met een leercurve. Niet alleen in functionele en technische zin, maar ook het doorgronden van de context; hoe wordt deze applicatie (in Nederland) gebruikt en wat is het type gebruikers? Vanzelfsprekend komt de productiviteit na zo’n curve pas echt op stoom. Hier kun je experimenteren door klein te beginnen met bijvoorbeeld een proof of concept.

Feedback

Werken met een iteratief framework als Scrum is mij goed bevallen, je hebt veel contactmomenten zoals de Daily Scrums (die prima zijn te doen via video) en andere Scrum events. Als je eenmaal in dat ritme zit gaan heel veel dingen vanzelf omdat het team ook steeds beter wordt en mee zelfsturend vermogen krijgt.

Management

Ik heb gewerkt met bedrijven met een Nederlands management op offshore locatie, en dat is handig omdat je bij uitzonderingen (escalaties, productie issues, ad-hoc verzoeken etc.) toch gewoon in de context van je eigen cultuur en taal kan schakelen en ook weet dat er mandaat is afspraken en acties na te komen en uit te voeren.

Contractvorm

In de meest eenvoudige opzet betaal je per teamlid een maandbedrag. Net als bij detachering dus. In deze opzet ligt dan wel al het risico bij de klant. Als partijen zich aan elkaar bewezen hebben is zo’n opzet natuurlijk geen enkel probleem, maar je kan ook beginnen met een proefperiode met specifieke voorwaarden. Er zijn natuurlijk veel andere contractvormen mogelijk zoals een SLA of agile contract waarbij je per spint betaalt, in die zin is dat niet anders dan werken met Nederlandse bedrijven.

Praktische zaken

Het tijdsverschil is even wennen, en zomertijd/wintertijd veranderingen. Daarnaast is het goed rekening te houden de verschillende feestdagen, meest praktische is hiervoor een gezamenlijke agenda te gebruiken en up to date te houden.

Wrap-up

En..is het een hoop gedoe? Nee dat valt erg mee, het is belangrijk realistisch te zijn en tegelijk kritisch te kijken naar resultaten door te experimenteren. Zo krijg je het vliegwiel op gang en bloeit er een mooie samenwerking op waar je een kosten en continuïteit voordeel van hebt.

Comments are closed.
Stel uw vraag direct via WhatsApp